Jan Bohuslav Miltner: Čeští obránci Vídně před Turky roku 1529

Muslimové (obvykle označovaní jako Turci, což však přesně platí pouze o jejich osmanských vládcích, zatímco jejich poddaní a vojsko byli mnohonárodní) dobývali Vídeň dvakrát a pokaždé neúspěšně. Jestliže ani o druhé, mnohem známější obraně rakouské metropole v roce 1683, k níž významně přispěl český velitel Zdeněk Kašpar Kaplíř ze Sulevic, se na rozdíl od zpráv o českých bojovnících v první a druhé světové válce skoro nepíše, tím neznámější je u nás první protimuslimská obrana tohoto města, ke které došlo již o více než půldruhého století dříve – v roce 1529 – a v níž se mnoho vojínů z Čech, Moravy a Slezska, šlechticů, ale jistě i nešlechticů tak významně podílelo na vítězství, že došli uznání samotného panovníka Ferdinanda I. a dostali se jako „Böhmen“ (Češi) i do lidové písně*).

Číst dál...

Recenze knihy „Vztahy, sex, rodina“ od Dana Drápala

Trvalo několik let, než se mi dostala do ruky kniha od spisovatele, kazatele a překladatele Dana Drápala „Vztahy, sex, rodina“, s podtitulem „Velký rozvrat a cesta k obnově“, která vyšla v roce 2013 v nakladatelství Návrat domů. Knihu jsem s nadšením a radostí uvítala! Hledala jsem totiž knihu, kterou by napsal evangelikální křesťan, knihu, která by se tématy zabírala do hloubky a rovněž by přinesla jasný a srozumitelný pohled na tyto oblasti a přitom by neopomenula učení Bible.

Číst dál...

Moralistický terapeutický deismus

Nedávno vyšla v Lidových novinách informace o knize Rona Drehera Benediktova cesta. Autorem článku byl Roman Joch. Knihu jsem si opatřil – a nelituji toho. Patrně za pár týdnů vložím na trpělivá bedra svých čtenářů, čtenářů Neviditelného psa a Křesťana dnes svou vlastní recenzi této knihy. V tomto článku se chci podělit o jedno pozorování, či chcete-li, o charakteristiku „sentimentálního pseudonáboženství“ (slova Rona Drehera), které vyznává značná část křesťanů.

Číst dál...

Z předmluvy ke knize Genese Československa 1914-1920

Ve druhé polovině listopadu vyjde v Nakladatelství Dílo kniha Genese Československa 1914-1920 od českoamerického historika Josefa Kalvody. Knihu jsem připravil k druhému českému vydání v rozšířené verzi (o cca 100 stran tematických autorových textů a polemik a jednadvaceti dokumentů). Následuje část z mojí předmluvy (ukázkové kapitoly z knihy publikované v KL jsou online k dispozici zde, zde, zde a zde).

Číst dál...

O babičce a mariňácích

Rady sociálním demokratům nedávám. Pro dobro země jsem se ale odhodlal k výjimce. Tímto textem nabízím paní Janě Maláčové tip, jak se stát nejlepší ministryní práce a sociálních věcí. Tou, která lidi dostane z chudoby a přivede ke smysluplným životům i prosperitě. Ne, nemyslím to jako žert ani mě nezmohla vedra.

Číst dál...

Podporujeme

Partneři