David a Goliáš

Ten, kdo poprvé zalistuje v obsahu knihy, jejíž název evokuje souboj nerovných protivníků, si zajisté položí otázku: Co má společného známý biblický příběh, naplněnost školních tříd, košíková starších žákyň, odpuštění, záchrana Židů za druhé světové války, dyslexie a boj proti rasové segregaci?

Než na to odpovím, zastavím se na okamžik u samotného autora. Je na něm zajímavých hned několik skutečností. Například to, že u nás zatím není příliš znám. Ačkoli je rodilý Angličan, vyrůstal a studoval v Kanadě (torontskou University of Trinity College) a v současné době žije v New Yorku. Jako reportér přispíval do The American Spectator, The Washington Post či The New Yorker. Pozoruhodný je však především netradičním přemýšlením o věcech, nad kterými se běžně nepozastavujeme.

Do češtiny byla přeložena čtyři jeho díla: Bod zlomu – o malých příčinách s velkými následky, Mžik – jak myslet bez přemýšlení, Mimo řadu – anatomie úspěchu, David a Goliáš – outsideři, odpadlíci a umění bojovat s obry. V posledně jmenované práci je klíčovou myšlenkou převratný objev, že ze zdánlivě fatálního hendikepu, nevýhody či slabosti můžeme učinit svého spojence, výhodu a dokonce silnou stránku své osobnosti.

Do svého způsobu propojování zdánlivě nesourodých příběhů nás autor vtáhne příběhem Davida a Goliáše. Jde o naprosto netradiční výklad souboje, kdy malý pastevec porazil profesionálního soubojového zabijáka. Z detailů vyprávění se dozvídáme, že řada nevýhod a slabin přičítaných Davidovi – byl menší, byl pouhým pastevcem, nebyl dostatečně vyzbrojen – se nakonec ukážou jako rozhodujícími momenty vítězství. A naopak – všechny prvotní výhody Goliáše se nám v daném kontextu náhle jeví přinejmenším problémovými…

Práce pokračuje – tu svižnějším, jindy pozvolnějším tempem – řadou dalších výjimečných příběhů střetu dvou nerovných soupeřů. Mnohé postavy jsou pro nás naprosto neznámé, nicméně to nic na inspirativnosti jejich příběhů neubírá.

Gladwell rozhodně nenabízí lacinou motivační knihu typu „know-how“. Naopak nás nutí propojovat minulost přes přítomnost s budoucností. Učí nás odvaze nahlížet na překážky, nepříznivé okolnosti a problémy z nejrozmanitějších úhlů pohledů. Z pohledu autora neznamená být ten slabší, to, že musíš nutně prohrát.
V jistém smyslu Gladwell svou knihou originálním způsobem ilustruje staré anglické přísloví „problémy jsou překabátěné příležitosti“. A v tom je jeho práce nesmírně cenná a poučná.

Malcolm Gladwell, David a Goliáš, outsideři, odpadlíci a umění bojovat s obry, překlad Libuše Mohelská, formát A5, 296 stran, pevná vazba, přebal, vydal Albatros Media a.s., Praha 2013.